Zu den Inhalten springen

Dr. phil. Oliver Evers, M.Sc. Psych.

Postal address:
Oliver Evers
Universitätsklinikum Freiburg
Sektion Systemische Gesundheitsforschung
Klinik für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie
Hauptstr. 8
79104 Freiburg
GERMANY

 

Research Interests

  • Systemic psychotherapy
  • Competence development of psychotherapy trainees
  • Early prevention and intervention
  • Developmental psychopathology

Publications

  • Evers, O., Schröder-Pfeifer, P., Möller, H., & Taubner, S. (2021). The competence development of German psychotherapy trainees: A naturalistic, longitudinal and multidimensional outcome study. Psychotherapy Research, 1-15. doi:10.1080/10503307.2021.1950939
  • Holl, J., Evers, O., Parker, G., & Taubner, S. (2021). Stabil in und nach der Krise [Stable during and after the crisis]. Pflegezeitschrift, 74(7), 16-20. doi:10.1007/s41906-021-1058-y
  • Taubner, S., & Evers, O. (2021). Mentalisierung als reflexive und selbstreflexive Kompetenz [Mentalization as a reflective and self-reflective competence]. In W. Rief, E. Schramm, & B. Strauss (Eds.), Psychotherapie: Ein kompetenzorientiertes Lehrbuch (pp. 14-17). München: Elsevier.
  • Taubner, S., & Evers, O. (2021). Reflexive Kompetenz [Reflective competence] In W. Rief, E. Schramm, & B. Strauss (Eds.), Psychotherapie: Ein kompetenzorientiertes Lehrbuch (pp. 38-43). München: Elsevier.
  • Thanbichler, E., Evers, O., Möller, H., & Taubner, S. (2021). Entwicklung von interpersoneller Affiliation während der Psychotherapieausbildung: Auf dem Weg zu einer wohlwollenden Haltung [Development of affiliation during psychotherapy training]. Psychotherapeut, 66, 524-532. doi.org/10.1007/s00278-021-00528-z
  • Taubner, S., & Evers, O. (2020). Der effiziente Therapeut in Therapie und Ausbildung [The efficient therapist in therapeutic work and training]. In S. Trautmann-Voigt (Ed.), Effekte der Effektivität: Psychosozial Verlag.
  • Taubner, S., Evers, O., & Holl, J. (2020). Stabil durch die Krise [Stable through the crisis]. Psychosoziale Handlungsstrategien für Gesundheitsfachkräfte im Rahmen der Covid-19 Pandemie. Psychotherapeut, 65(3).
  • Evers, O., Schröder-Pfeifer, P., Möller, H., & Taubner, S. (2019). How do personal and professional characteristics influence the development of psychotherapists in training: Results from a longitudinal study. Research in Psychotherapy: Psychopathology, Process and Outcome, 22(3), 389-401. doi.org/10.4081/ripppo.2019.424
  • Evers, O. & Taubner, S. (2019). Kompetenzentwicklung in der Psychotherapieausbildung [Competence development in psychotherapy training]. Psychotherapie im Dialog, 20(4), 58-63.
  • Evers, O., & Schröder, P. (2018). One size fits all? Die Eignung von Risikoscreenings zu Prognose der Inanspruchnahme und differentiellen Indikationsstellung von Angeboten der Frühen Hilfen [One size fits all? Using psychosocial risk assessments to predict service use in early intervention and prevention]. Praxis Der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 67(5), 462-480. doi:10.13109/prkk.2018.67.5.462
  • Evers, O., Schröder, P., & Taubner, S. (2018). Qualitätssicherung in der Psychotherapieausbildung: Prozessmonitoring und Feedback während der praktischen Ausbildung [Quality assurance in psychotherapy training: process monitoring and feedback during training therapies]  [Abstract]. Zeitschrift für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, 64(1), 52-53. doi:10.13109/zptm.2018.64.1.39
  • Evers, O., & Taubner, S. (2018). Feedback in der Psychotherapieausbildung [Feedback in psychotherapy training]. Psychotherapeut, 63(6), 465-472. doi:10.1007/s00278-018-0311-3
  • Häfner, S., & Evers, O. (2018). Weniger ist manchmal mehr: Anpassung an das Sprachverständnis, Gendersensible Kommunikation [Sometimes less is more: Adapting to speech comprehension, gender-sensitive communication]. In J. Jünger (Ed.), Ärztliche Kommunikation : Praxisbuch zum Masterplan Medizinstudium 2020 (pp. 417-425). Stuttgart: Schattauer.
  • Sidor, A., Fischer, C., Evers, O., & Taubner, S. (2018). Wirksamkeit des Präventionsprogramms „Keiner fällt durchs Netz“ [Effectiveness of the prevention program „Nobody slips through the net]. Psychotherapeut, 63(5), 361-366. doi:10.1007/s00278-018-0307-z
  • Evers, O., & Cierpka, M. (2015). Pathways in prevention–subgroups in an early preventive intervention program and their engagement with the child welfare service. Mental Health & Prevention, 3(3), 117-128.
  • Cierpka, M., & Evers, O. (2015). Implementation and efficacy of early-childhood interventions in German-speaking countries. Mental Health & Prevention, 3(3), 67-68.
  • Cierpka, M., & Evers, O. (2014). "Keiner fällt durchs Netz". Wie eng muss das Netz geknüpft werden? [„Nobody slips through the net“ How tight-knit does the net need to be?]. Psychoanalytische Familientherapie, 15(2), 7-33.